Dari segi politik, pihak pembangkang adalah musuh. Terpaksa bekerja dengan pembangkang bukanlah tidak demokratik, tetapi menampilkan kelemahan Kerajaan.
Kerajaan yang lemah tidak baik bagi sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia. Ianya hanya akan mengundang ugutan terhadap kuasa kerajaan. Kerajaan tidak boleh memuaskan hati semua pihak. Jika Kerajaan tidak tegas dan terpaksa berdolak-dalik, akan timbul masalah kurang keyakinan terhadap Kerajaan. Ini akan menyebabkan polisi dan projek tidak dapat diimplimentasi dengan lancar. Mungkin ada orang yang sudah sedar akan keadaan ini.
Kerajaan yang tidak memerlukan sokongan pembangkang akan lebih berjaya menempuh kritikan dan bangkangan yang semua Kerajaan harus hadapi. Tetapi Kerajaan juga haruslah mengambil maklum terhadap teguran yang dibuat pembangkang dan jika perlu mengambil tindakan berdasarkan teguran tersebut.
Di dalam konteks hari ini, Kerajaan Persekutuan tidak berdaya untuk membawa apa-apa perubahan kepada perlembagaan dan akan terpaksa menghadapi ugutan sepanjang masa. Sokongan pembangkang mungkin bersyarat dan kredit akan diberi kepada mereka.
Salah satu kepentingan memperolehi dua-pertiga majoriti di Parlimen ialah kerana tidak akan timbul masalah lompat parti oleh mana-mana ahli Kerajaan. Sekarang kita dengar tentang masalah ini hampir setiap hari. Kepimpinan Barisan Nasional kini bagai cacing kepanasan. Dan cacing yang kepanasan tidak boleh mencapai apa-apa pun.
Pentadbiran Kerajaan Persekutuan sebelum ini tidak pernah gagal mendapat dua-pertiga majoriti Parlimen. Sebagai ukuran kekuatan, majoriti dua-pertiga membenarkan Kerajaan membuat apa sahaja keputusan yang difikirkan baik tanpa perlu bergantung kepada mana-mana pihak lain.
Mungkin juga cadangan untuk meminta sokongan atau kerjasama dibuat dengan ikhlas di atas semangat demokrasi. Persoalannya kenapa sekarang? Kenapa tidak apabila Kerajaan memperoleh majoriti 90 peratus selepas Pilihanraya Umum 2004? Perubahan kepada cara hakim-hakim dipilih sepatutnya boleh dilakukan selepas kejayaan cemerlang 2004.
Saya berpendapat bahawa negara ini memerlukan satu Kerajaan Persekutuan yang kuat dan tidak perlu bergantung kepada mana-mana pihak, yang boleh berkhidmat kepada rakyat dan negara tanpa perlu rasa takut atau ragu-ragu.
Tetapi saya juga berpendapat akan perlunya pembangkang yang kuat. Ini adalah untuk memastikan yang Kerajaan tidak menyimpang daripada landasan sebenar, ataupun menyalahguna kuasanya.
Gandingan pihak Kerajaan yang kuat dan pembangkang yang mempunyai kekuatan serta keinginan untuk memantau penyalahgunaan kuasa Kerajaan akan membawa kebaikan bagi Malaysia.
Berkenaan cadangan Kerajaan menubuhkan suruhanjaya kehakiman, adakah ini kerana ianya bagus ataupun tindakan tergesa-gesa untuk memenangi sokongan yang hilang?
Berkenaan kritikan saya terhadap kepimpinan Kerajaan sekarang, saya percaya saya mempunyai hak berbuat demikian. Berhenti daripada Kerajaan hanya bermakna menyerahkan kuasa dan kekuatan. Tetapi ianya tidak bermakna saya harus menyerahkan hak kerakyatan saya. Saya mempunyai hak untuk mengambil berat terhadap pentadbiran tunggang terbalik negara ini dan juga parti yang saya tolong pulihkan pada tahun 1987.
Parti ini bukan kepunyaan Dato Seri Abdullah. Ianya bukan untuk menyokong beliau sebagai pemimpin lebih-lebih lagi setelah salah percaturan di dalam pentadbiran serta pilihanraya umum baru-baru ini. Parti juga bukan kepunyaan saya. Ianya adalah kepunyaan semua ahlinya. Buat masa ini ahli parti tidak dibenar mengkritik. Mereka hanya boleh mengiakan apa sahaja yang Dato Seri Abdullah kata atau lakukan.
Memandang yang pihak pembangkang juga menyokong Dato Seri Abdullah, jika saya tidak mengkritik, tidak ada sesiapa yang akan berbuat demikian. Dan tanpa kritikan, Kerajaan dan Dato Seri Abdullah sudah tentu akan menyimpang.
A Weak Government is not good for Multi-racial Malaysia
Politically, the opposition is the enemy. Being forced to work with the opposition is not undemocratic but it shows up the weakness of the Government.
A weak government is not good for multi-racial Malaysia. It leads to unwarranted challenges against its authority. Governments cannot please everybody. If a Government cannot be firm and is forced to flip-flop there will be a lack of confidence which does not augur well for the smooth implementation of policies or project. Some people might already have noticed this.
A Government with little need for opposition support would be better able to disregard the sniping that all Governments must face. It should however take note of opposition views and respond where necessary.
In today's context, the Federal Government is unable to initiate necessary changes to the constitution and would be held to ransom every time.
One of the most important things about a two-thirds majority is that there would be hardly any threat of defection. Today we hear of this threat everyday. The leadership of the Barisan Nasional is like a cat on hot bricks. And cats on hot bricks cannot achieve anything.
Previous Federal Governments had never failed to obtain the two-thirds majority. As a measure of strength, a two-thirds majority allows a Government to do everything on its own and be totally independent.
But perhaps the proposed request for opposition support is made with sincerity in the spirit of democracy.
The question is why now? Why not when the Government had 90 percent majority after the General Election of 2004? Changes to the way judges are picked could have been done after the 2004 resounding victory.
I have always been of the opinion that this country must have a strong and independent Federal Government which can then serve the country and people without fear or favour.
But I have been on record in advocating a strong opposition. This is to ensure the Government does not stray from the right path, or abuse its authority.
The combination of a strong (two-thirds majority) Government and an Opposition with the capacity and willingness to check abuses by the Government would serve Malaysia well.
As to the Government's latest proposal to set up a judicial commission, is it because it now thinks it is a good thing or is it a desperate attempt to win back the support it has lost?
As for my criticisms of the leaders of the present Government, I believe I have every right to do so. Retiring from the Government simply means giving up authority and power. It does not mean I must abdicate my role as a citizen. I have every right to be concerned over the flip-flopping mismanagement of this country and that of the party I helped to revive in 1987. The party does not belong to Dato Seri Abdullah alone. Nor is it meant to support him as leader even when he mishandled the elections and the country. The party does not belong to me either. It belongs to all its members. Presently the members are not permitted to be critical. They can merely say yes to what Dato Seri Abdullah says or does.
Since the opposition is also supporting Dato Seri Abdullah, if I do not criticise, then no one will. And without criticisms the Government and Dato Seri Abdullah can really go wrong.
Kerajaan yang lemah tidak baik bagi sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia. Ianya hanya akan mengundang ugutan terhadap kuasa kerajaan. Kerajaan tidak boleh memuaskan hati semua pihak. Jika Kerajaan tidak tegas dan terpaksa berdolak-dalik, akan timbul masalah kurang keyakinan terhadap Kerajaan. Ini akan menyebabkan polisi dan projek tidak dapat diimplimentasi dengan lancar. Mungkin ada orang yang sudah sedar akan keadaan ini.
Kerajaan yang tidak memerlukan sokongan pembangkang akan lebih berjaya menempuh kritikan dan bangkangan yang semua Kerajaan harus hadapi. Tetapi Kerajaan juga haruslah mengambil maklum terhadap teguran yang dibuat pembangkang dan jika perlu mengambil tindakan berdasarkan teguran tersebut.
Di dalam konteks hari ini, Kerajaan Persekutuan tidak berdaya untuk membawa apa-apa perubahan kepada perlembagaan dan akan terpaksa menghadapi ugutan sepanjang masa. Sokongan pembangkang mungkin bersyarat dan kredit akan diberi kepada mereka.
Salah satu kepentingan memperolehi dua-pertiga majoriti di Parlimen ialah kerana tidak akan timbul masalah lompat parti oleh mana-mana ahli Kerajaan. Sekarang kita dengar tentang masalah ini hampir setiap hari. Kepimpinan Barisan Nasional kini bagai cacing kepanasan. Dan cacing yang kepanasan tidak boleh mencapai apa-apa pun.
Pentadbiran Kerajaan Persekutuan sebelum ini tidak pernah gagal mendapat dua-pertiga majoriti Parlimen. Sebagai ukuran kekuatan, majoriti dua-pertiga membenarkan Kerajaan membuat apa sahaja keputusan yang difikirkan baik tanpa perlu bergantung kepada mana-mana pihak lain.
Mungkin juga cadangan untuk meminta sokongan atau kerjasama dibuat dengan ikhlas di atas semangat demokrasi. Persoalannya kenapa sekarang? Kenapa tidak apabila Kerajaan memperoleh majoriti 90 peratus selepas Pilihanraya Umum 2004? Perubahan kepada cara hakim-hakim dipilih sepatutnya boleh dilakukan selepas kejayaan cemerlang 2004.
Saya berpendapat bahawa negara ini memerlukan satu Kerajaan Persekutuan yang kuat dan tidak perlu bergantung kepada mana-mana pihak, yang boleh berkhidmat kepada rakyat dan negara tanpa perlu rasa takut atau ragu-ragu.
Tetapi saya juga berpendapat akan perlunya pembangkang yang kuat. Ini adalah untuk memastikan yang Kerajaan tidak menyimpang daripada landasan sebenar, ataupun menyalahguna kuasanya.
Gandingan pihak Kerajaan yang kuat dan pembangkang yang mempunyai kekuatan serta keinginan untuk memantau penyalahgunaan kuasa Kerajaan akan membawa kebaikan bagi Malaysia.
Berkenaan cadangan Kerajaan menubuhkan suruhanjaya kehakiman, adakah ini kerana ianya bagus ataupun tindakan tergesa-gesa untuk memenangi sokongan yang hilang?
Berkenaan kritikan saya terhadap kepimpinan Kerajaan sekarang, saya percaya saya mempunyai hak berbuat demikian. Berhenti daripada Kerajaan hanya bermakna menyerahkan kuasa dan kekuatan. Tetapi ianya tidak bermakna saya harus menyerahkan hak kerakyatan saya. Saya mempunyai hak untuk mengambil berat terhadap pentadbiran tunggang terbalik negara ini dan juga parti yang saya tolong pulihkan pada tahun 1987.
Parti ini bukan kepunyaan Dato Seri Abdullah. Ianya bukan untuk menyokong beliau sebagai pemimpin lebih-lebih lagi setelah salah percaturan di dalam pentadbiran serta pilihanraya umum baru-baru ini. Parti juga bukan kepunyaan saya. Ianya adalah kepunyaan semua ahlinya. Buat masa ini ahli parti tidak dibenar mengkritik. Mereka hanya boleh mengiakan apa sahaja yang Dato Seri Abdullah kata atau lakukan.
Memandang yang pihak pembangkang juga menyokong Dato Seri Abdullah, jika saya tidak mengkritik, tidak ada sesiapa yang akan berbuat demikian. Dan tanpa kritikan, Kerajaan dan Dato Seri Abdullah sudah tentu akan menyimpang.
A Weak Government is not good for Multi-racial Malaysia
Politically, the opposition is the enemy. Being forced to work with the opposition is not undemocratic but it shows up the weakness of the Government.
A weak government is not good for multi-racial Malaysia. It leads to unwarranted challenges against its authority. Governments cannot please everybody. If a Government cannot be firm and is forced to flip-flop there will be a lack of confidence which does not augur well for the smooth implementation of policies or project. Some people might already have noticed this.
A Government with little need for opposition support would be better able to disregard the sniping that all Governments must face. It should however take note of opposition views and respond where necessary.
In today's context, the Federal Government is unable to initiate necessary changes to the constitution and would be held to ransom every time.
One of the most important things about a two-thirds majority is that there would be hardly any threat of defection. Today we hear of this threat everyday. The leadership of the Barisan Nasional is like a cat on hot bricks. And cats on hot bricks cannot achieve anything.
Previous Federal Governments had never failed to obtain the two-thirds majority. As a measure of strength, a two-thirds majority allows a Government to do everything on its own and be totally independent.
But perhaps the proposed request for opposition support is made with sincerity in the spirit of democracy.
The question is why now? Why not when the Government had 90 percent majority after the General Election of 2004? Changes to the way judges are picked could have been done after the 2004 resounding victory.
I have always been of the opinion that this country must have a strong and independent Federal Government which can then serve the country and people without fear or favour.
But I have been on record in advocating a strong opposition. This is to ensure the Government does not stray from the right path, or abuse its authority.
The combination of a strong (two-thirds majority) Government and an Opposition with the capacity and willingness to check abuses by the Government would serve Malaysia well.
As to the Government's latest proposal to set up a judicial commission, is it because it now thinks it is a good thing or is it a desperate attempt to win back the support it has lost?
As for my criticisms of the leaders of the present Government, I believe I have every right to do so. Retiring from the Government simply means giving up authority and power. It does not mean I must abdicate my role as a citizen. I have every right to be concerned over the flip-flopping mismanagement of this country and that of the party I helped to revive in 1987. The party does not belong to Dato Seri Abdullah alone. Nor is it meant to support him as leader even when he mishandled the elections and the country. The party does not belong to me either. It belongs to all its members. Presently the members are not permitted to be critical. They can merely say yes to what Dato Seri Abdullah says or does.
Since the opposition is also supporting Dato Seri Abdullah, if I do not criticise, then no one will. And without criticisms the Government and Dato Seri Abdullah can really go wrong.
By Tun Dr. Mahathir Mohammad
No comments:
Post a Comment